حضور کارشناس مرکز رشد واحدهای فناور طبس در چهارمین تور ملی فناوری در استان گلستان

حضور کارشناس مرکز رشد واحدهای فناور طبس در چهارمین تور ملی فناوری در استان گلستان

در راستای اهداف و مأموریت‌های انجمن از جمله شبکه‌سازی و انتقال تجارب فی ما بین فعالین زیست‌بوم نوآوری، برنامه ملی تور فناوری در سطح تخصصی - آموزشی ویژه کارشناسان مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و سازمان‌های نوآوری کشور به مدت دو روز اجرا گردید ،در این تور فناوری پنج تن از کارشناسان مراکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی نیز حضور داشتند.

برنامه فوق شامل: برگزاری کارگاه­های ‌آموزشی با " انتقال تجارب در جذب و پذیرش " و "ا نقش مراکز رشد در اکوسیستم نوآوری کشور و" و دو پنل آموزشی و انتقال تجارب با عناوین " فرآیندهای جذب و پذیرش در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری " و " ساختار واحدهای جذب و پذیرش در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی و غیر دانشگاهی؛ بایدها و نبایدها " بوده است.

 در پایان هر روز از برنامه تور ملی فناوری، بازدید فناوری با استقبال بی نظیر مخاطبین و همکاری گرم و صمیمانه پارک علم و فناوری گلستان در قالب بازدید از کارخانه نوآوری گرگان و بازدید شهری از شهر زیبای گرگان انجام گرفت.

چهارمین برنامه ملی تور فناوری با عنوان جذب و پذیرش واحدها و هسته‌های فناور با حضور بیش از 50 نفر از کارشناسان فعال مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و سازمان‌های نوآوری برگزار شد.

دکتر حامد رضایی در آئین افتتاحیه این رویداد که در کارخانه نوآوری گرگان برگزار گردید، اظهارکرد: پارک‌های علم و فناوری یک اکوسیستم است که در استان‌ها به عنوان متولیان رشد علمی و فناوری شناخته می‌شوند.

معاون پارک علم و فناوری گلستان با بیان اینکه پارک‌ها از تولید ایده تا بازار باید نقش‌آفرینی کنند، گفت: نقش اصلی را در این اکوسیستم " بازار" ایفا می‌کند و به‌دلیل کم‌توجهی به این مقوله خیلی از ایده‌ها در مراحل مختلف حذف می‌شوند.

وی با تاکید براینکه تولید ثروت از اهداف اصلی پارک‌های علم و فناوری است، افزود: برای اینکه در این اکوسیستم موفق باشیم باید به دو مقوله " فشار فناوری" و " کشش یا تقاضای بازار" توجه داشته باشیم و بین آنها تعادل برقرار کنیم. قرار نیست تنها فناوری را به رخ بازار بکشانیم بلکه باید نیاز و ذائقه بازار را هم در نظر بگیریم.

دکتر رضایی با بیان اینکه شتاب‌دهنده‌ها به عنوان بخش خصوصی می‌توانند جایگزین مراکز رشد شوند، گفت: برای شتاب‌دهنده‌ها در این اکوسیستم باید جایگاه درستی تعیین کرد‌. شتاب‌دهنده‌ها مانند باشگاه‌های ورزشی هستند که بازیکن جذب می‌کنند و پس از توانمندسازی آن را به فروش می‌رسانند.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه سازوکار همگنی در پارک‌های علم و فناوری وجود ندارد، افزود: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که در این باره مطرح است، نبود مرزبندی مشخص از ماموریت‌ها و وظایف دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و ... است و در پارک‌ها نیز سازوکار همگنی وجود ندارد و هر استانی تصمیم خاص خود را می‌گیرد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری گلستان ادامه داد: حوزه فناوری، همه‌گیر است و نمی‌تواند تنها یک متولی داشته باشد بلکه سایر بخش‌ها به ویژه صادرکنندگان مجوزها مانند صمت، جهادکشاورزی، گردشگری و ... نیز باید در میدان حاضر باشند. اما متاسفانه نگرش سیستمی حاکم نیست و جزیره‌ای عمل می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال اقتصاد درون‌زا یا همان اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها برآن تاکید کرده‌اند، هستیم باید در اکوسیستم پارک‌های علم و فناوری دنبال آن باشیم.

 

همچنین رئیس انجمن‌ علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران نیز در این نشست با بیان اینکه این انجمن یک نهاد غیردولتی و دارای مجوز از وزارت علوم است، اظهارکرد: امیدواریم این انجمن امسال نمره A را از وزارت علوم دریافت کند که نتیجه فعالیت‌های این انجمن به ویژه در ۴ سال گذشته است.

دکتر معتمدزادگان با بیان اینکه در زیست‌بوم نوآوری گپ‌های زیادی وجود دارد، گفت: در زمینه قانون‌گذاری و آگاهی قانون‌گذاران از این زیست‌بوم، در مباحث حقوقی، در حوزه‌های دولتی، ارزیابی و رتبه‌بندی، شبکه‌سازی در سطح بین‌المللی و ... نیازمند کارهای زیادی هستیم.

افزود: انجمن این فرصت را می‌دهد تا از بیرون دولت به مسائل داخل زیست‌بوم فناوری نگاه کنیم. موضوع مهم رشد، آگاهی و آموزش بدنه کارشناسی در پارک‌ها و سازمان‌های نوآوری است و برای همین تمرکزمان را بر توانمندسازی نیروی انسانی گذاشته‌ایم.

شایان ذکر است در روز نخست از این رویداد، دو کارگاه آموزشی با موضوعات «تجربیات جدید جذب و پذیرش» و «شتابدهی واحدهای فناور» و یک پنل آموزشی با موضوع «فرآیند جذب و پذیرش در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری» برگزار و سپس شرکت‌کنندگان از بخش‌های مختلف کارخانه نوآوری گرگان بازدید کردند.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

برگزاری وبینار معرفی سامانه "جان" (جریان اقتصادی نوین)
همایش کسب درآمد – ویژه بانوان
رویداد حل مسئله صنعتی شو
فراخوان کارگزاری فن بازار منطقه ای خراسان جنوبی