سی و یکمین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور سراسر کشور برگزار شد

سی و یکمین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور سراسر کشور برگزار شد

سی و یکمین نشست مدیران مراکز رشد واحد های فناور سرار کشور شنبه 14 اردیبهشت ماه 1398  به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گردید

 در این نشست مدیران مراکز رشد واحد های فناور استان خراسان جنوبی شرکت داشتند.

مدیران مراکز رشد خراسان حنوبی

تغییرات کلان در آئین‌نامه تأسیس و فعالیت مراکز رشد/"گرنت فناوری" از تابستان عملیاتی می‌شود

مهدی کشمیری، مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در سی و یکمین نشست مدیران مراکز رشد و واحدهای فناوری دانشگاه های سراسر کشور که هم اکنون در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال برگزاری است، با ارائه برنامه‌های سال گذشته وزارت علوم در حوزه پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: در سال ۹۷ توانستیم علاوه بر بازنگری آئین نامه و اساسنامه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در بحث بودجه نیز موفقیت‌های شاخصی را کسب کنیم. 

کشمیری در خصوص توفیقاتی که در بودجه‌های سال ۹۷ و ۹۸ کسب شده است، تصریح کرد: در بودجه ۹۷ تخصیص صددرصدی اعتبارات تملک دارایی را شاهد بودیم و همچنین اعتبارات هزینه‌ای بودجه‌ها تا ۹۱ درصد تخصیص یافت، همچنین ۷۱ میلیارد ریال از ردیف‌های متمرکز تملک دارایی به پارک‌ها اختصاص یافت و از سوی دیگر طرح عمرانی ۱۱ پارک در کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه تصویب شد. 

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به تغییراتی در بودجه سال ۹۸ گفت: در بودجه سال ۹۸ مرکز رشد و پارک‌های علم و فناوری شاخص اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی پارک‌ها افزایش یافته است. اعتبارات هزینه‌ای ۳۸ پارک که از گذشته دارای ردیف اعتباری بودند از ۵۰ درصد تا نزدیک به ۱۴۵ درصد افزایش اعتبار داشته است و در ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه برای سه پارک جدید دانشگاه شهیدبهشتی، صنایع نرم جهاد دانشگاهی و پارک آی سی تی ردیف بودجه ایجاد شد.

 
وی با اشاره به افزایش محدود اعتبارات پیشنهادی در قانون نسبت به لایحه آن، از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های گرنت فناوری خبر داد و گفت: بسیاری از بخش‌های آئین نامه پارک های علم و فناوری تغییر کرده و تلاش کرده ایم روند صدور مجوز برای پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را تسهیل کنیم.

کشمیری در همین خصوص افزود: در سال ۹۸ مجوز ۳۱ مرکز رشد جامع وابسته به پارک‌های علم و فناوری را تمدید کردیم و این مراکز رشد جامع تا زمانی که زیر نظر پارک‌های علم و فناوری مشغول به کار باشند، دیگر نیازی به تمدید مجوز ندارند. 

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم بیان کرد: همچنین مجوز ۵ مرکز رشد وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی را به خود وزارت بهداشت سپرده ایم. همچنین مجوز دو مرکز فناوری دانشگاه آزاد قزوین و دانشگاه صنعتی امیرکبیر پس از بازدید به مدت سه سال تمدید شد. 

وی ضمن ابراز خرسندی از تغییراتی که در صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده گفت: با تغییر هیئت عامل در صندوق نوآوری و شکوفایی شاهد پویایی بیشتری در این صندوق هستیم. همچنین حضور افرادی که به هر نحوی درگیر کار هستند کمک می‌کند تا مشکلات به بهترین شکل مطرح و راه حل‌های بهتری ارائه شود. 

کشمیری تصریح کرد: صندوق نوآوری سه فرصت مهم تسهیلات ارائه شده به صندوق‌های پژوهش و فناوری، تعریف سبد‌های سرمایه گذاری و برنامه‌های توانمندسازی را برای واحد‌های فناور فراهم کرده است. ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری داده شدهو این در حالی است که در گذشته بودجه تنها به مراکزی ارائه می‌شد که مجوز دانش بنیان داشتند، اما در بودجه ۹۸ این قید برداشته شده است. 

وی در خصوص سبد‌های سرمایه گذاری نیز گفت: ۲۰ درصد از منابع مالی این سبد‌های سرمایه گذاری را صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌کند و مابقی آن باید از طریق سرمایه گذاری باشد و البته همه طرح‌ها و ایده‌ها را شامل می‌شود. 

کشمیری با اشاره به حمایت از گرنت‌های فناوری عنوان کرد: موضوع گرنت‌های فناوری در اولویت دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم قرار گرفته و حمایت‌های مالی در فعالیت‌هایی که رنگ و بوی تجاری سازی دارند و در دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری حمایت می‌شود، انجام خواهد شد. 

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه برنامه‌های راهبردی طرح گرنت فناوری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام خواهد شد، گفت: عوامل اجرایی این طرح، پارک‌های علم و فناوری بوده و صندوق‌های پژوهش و فناوری وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری باید به عنوان تامین کننده منابع مالی از این گرنت‌ها حمایت کنند.

وی در خصوص برنامه‌های طرح گرنت فناوری اظهار داشت: این برنامه‌ها شامل برنامه حمایت از فعالیت کارآفرینانه و نوآورانه دانشجویان کارشناسی، برنامه حمایت از پایان نامه‌های ارشد دارای ظرفیت تجاری سازی، برنامه حمایت از فعالیت‌های توسعه فناوری در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، برنامه حمایت از واحد‌های فن آور مستقر در مراکز و برنامه حمایت از تقاضا‌های فناورانه کارفرمایان بیرونی می‌شود.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به بازدید گسترده از 30 پارک فناوری و 60 مرکز رشد که از سوی دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم و به صورت حضوری انجام گرفته است، اظهار کرد: حضور حوزه فناوری وزارت علوم در صندوق نوآوری و شکوفایی پر رنگ‌تر شده است.
کشمیری همچنین با اشاره به اینکه بودجه پارک‌ها مطابق با لایحه 15 درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: 20 میلیارد تومان در ردیف‌های متمرکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گرنت فناوری اختصاص داده شده است.

دکترمعتمدی
پایان نامه دانشجویان دکتری نیاز محور باشد
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: دانشگاه های کشورهای پیشرفته بدون تعریف قراردادهای صنعتی دانشجوی دکتری و ارشد جذب نمی کنند، این در حالی است که تعریف پایان نامه دانشجویان در کشور ما، علمی و به دور از نیازهای صنعت و جامعه است.
دکتر احمد معتمدی در سی و یکمین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه های سراسر کشور اظهار کرد: نیاز است به سمت دانشگاه های نسل سه حرکت کنیم. مهمترین هدف دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایفای نقش بالاتر در چرخه اقتصادی کشور است. 
وی با بیان اینکه دانشگاه ها هنوز در نسل یک مانده اند، ادامه داد: تحقیقات ویژگی آموزشی دارد و پروژه دانشجویان نیاز محور و در راستای رفع مشکلات جامعه نیست.
رئیس دانشگاه عنوان کرد: دانشگاه های ما با مراکز آموزش عالی معتبر دنیا بسیار تفاوت دارند؛ زیرا در دنیا محور اصلی فعالیت عقد قرارداد با صنعت و رفع مشکلات کشور است.
به گفته دکتر معتمدی، باید از تجربه های دنیا استفاده کرد و در راستای تولید علم و اقتصاد بومی سازی انجام دهیم.
وی با اشاره به اقدامات مورد نیاز برای ایجاد دانشگاه های نسل سه گفت: مقررات دانشگاه ها و آموزش نیازمند بازنگری است؛ زیرا نباید اقدامات پژوهشی و نحوه ارائه دروس با یکدیگر مغایرت داشته باشند. 
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر مهارت افزایی و کارآفرینی را از دیگر شاخصه های مهم ایجاد دانشگاه نسل سه دانست و ادامه داد: کار آفرینی شامل پیش رشد، رشد و در نتیجه ایجاد شرکت های دانش بنیان است که تولید محصول دارند. یکی از اقدامات خوب در این زمینه ایجاد پارک های علم و فناوری است.
معتمدی تصریح کرد: محورهای بحث توسعه اقتصاد دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی است؛ بنابراین نیاز است مدیران سرمایه گذاری های لازم را انجام دهند و اساتید دانشجویانی با مهارت بالا و کارآفرین تربیت کنند. 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

برگزاری وبینار معرفی سامانه "جان" (جریان اقتصادی نوین)
همایش کسب درآمد – ویژه بانوان
رویداد حل مسئله صنعتی شو
فراخوان کارگزاری فن بازار منطقه ای خراسان جنوبی