حمایت مالی 90 درصدی کانون پتنت ایران از ثبت اختراع در خارج از کشور

حمایت مالی 90 درصدی کانون پتنت ایران از ثبت اختراع در خارج از کشور

مدیر کانون پتنت ایران گفت: در زمینه ثبت اختراع در ادارات معتبر خارجی، 90 درصد از کل هزینه‌های ثبت اختراع فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان را کانون مورد حمایت قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مالک سعیدی درباره فعالیت‌های کانون پتنت ایران اظهار کرد: فعالیت مالکیت فکری از سال 84 در ستاد توسعه فناوری نانو آغاز شد و در واقع این ستاد الگویی مناسب را در بحث مالکیت فکری، مایت از ثبت اختراع و آموزش پیش گرفت و عملکرد قابل قبول آن باعث ایجاد کانون پتنت و گسترش بحث مالکیت فکری و ثبت اختراع برای تمامی حوزه‌های فناوری در اواخر سال 93 شد.

وی با اشاره به اینکه این کانون دارای ساختاری مستقل و زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، اظهار کرد: حمایت از ثبت اختراعات داخلی و خارجی، مشاوره فنی و تخصصی در زمینه نگارش متن اختراع، توانمندسازی کارشناسان دفاتر مالکیت فکری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، حمایت تشویقی از دانشگاه‌های دارای پتنت، اعطای وام قرض‌الحسنه به شرکت‌های دارای اختراع ثبت شده در ادارات معتبر ثبت اختراع، ثبت علائم تجاری و برگزاری سمینار و کارگاه‌های آموزشی مالکیت فکری از جمله فعالیت‌های این کانون است.

سعیدی در ادامه افزود: در زمینه ثبت اختراع در ادارات معتبر خارجی 90 درصد از کل هزینه‌های ثبت اختراع فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان را کانون مورد حمایت قرار می‌دهد و علاوه بر این کل این فرایند از ابتدا تا انتها با نظارت و پیگیری کانون انجام می‌شود. البته این اختراعات بعد از حمایت رها نمی‌شوند، بلکه در ادامه چرخه تجاری سازی، فرایند خرید و فروش این اختراعات نیز از جمله فعالیت‌های دیگر است. نمونه آن شرکت فناوران نانو مقیاس است که توانست اختراع داخلی خود را به یک شرکت مالزیایی به فروش برساند.

مدیر کانون پتنت گفت: تاکنون دانشگاه‌ها بیشترین درخواست را برای ثبت اختراع داشته‌اند بنابراین با کارشناسان مالکیت فکری در دانشگاه‌ها ارتباط برقرار و از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی از این افراد به عنوان بازوی اجرایی کانون در دانشگاه‌ها استفاده کردیم.

وی این روش را عاملی برای جریان‌سازی بحث مالکیت فکری در دانشگاه‌ها دانست و گفت: به منظور تعامل بهتر این کارشناسان با کانون پتنت، یک مکانیسم تشویقی نیز برای آنها در نظر گرفتیم تا برای هر درخواست ارسالی که از دفاتر مالکیت فکری دانشگاه‌ها که قابلیت ثبت اختراع خارجی را داشته باشد، یک میلیون تومان به آنها پرداخت شود.

سعیدی عنوان کرد: در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان نیز شرکت‌هایی که ثبت اختراع خارجی دارند، با اعطای وام قرض‌الحسنه 50 میلیون تومانی مورد حمایت قرار می‌گیرند که بازپرداخت آن یک سال پس از دریافت وام آغاز می‌شود. تا کنون 24 پتنت از 20 شرکت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین در راستای ترویج بیشتر مقوله ثبت اختراع در دانشگاه‌ها و ترغیب استادان به ثبت دستاوردهای پژوهشی خود در قالب اختراع به جای مقاله محوری، به ازای هر پتنت دانشگاهی، مبلغ 10 میلیون تومان حمایت تشویقی به دانشگاه پرداخت می‌شود. در این خصوص تا کنون تعداد 105 پتنت دانشگاهی شناسایی شده است.

سعیدی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در ثبت علائم تجاری را عاملی مهم در برندسازی شرکت‌ها دانست و گفت: اهمیت علائم تجاری وقتی مشخص می‌شود که مشتریان برای به دست آوردن کالا یا خدمات تحت یک علامت تجاری خاص، هزینه بیشتری پرداخت کنند. کانون، هزینه‎های ثبت علائم تجاری در خارج از کشور را به میزان 70 درصد مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: بحث تجاری‌سازی و خرید و فروش اختراعات یکی از موضوعات مهم در این زمینه است. در این راستا کانون با هدف جریان سازی در بخش خرید و فروش اختراعات داخلی، تعامل خوبی را با فرابورس ایجاد کرده است. هر اختراعی بعد از ارزیابی فنی و قیمت‌گذاری، قابلیت ارائه در بازار دارایی‌های فکری فرابورس را دارا است.

سعیدی گفت: همچنین قصد داریم نخستین فستیوال تجاری‌سازی اختراعات در حوزه فناوری نانو را برگزار کنیم. این فستیوال با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان کشور توسط کانون پتنت و با همکاری شرکت فرابورس ایران برگزار می‎شود که در آن مخترعان برتر برای کارگزاران و سرمایه گذاران درباره اختراع خود توضیحاتی را ارائه می‌دهند تا پس از آن در صورت علاقه‌مندی افراد، اختراع خریداری شود.

مدیر کانون پتنت ایران خاطرنشان کرد: در بحث ثبت اختراع توجه به سه نکته ضروری است؛ طرح مورد نظر باید نوآوری در جهان، گام ابتکاری و قابلیت تولید صنعتی را دارا باشد؛ متاسفانه برخی از دستاوردهای شرکت‌ها از منظر نوآوری دارای مشکل هستند که باید رفع شود، گاهی نیز شرکت‌ها دستاورد خوبی دارند اما با بحث مالکیت فکری و ثبت اختراع آشنایی ندارند که در این زمینه نیاز به آموزش و ترویج جدی وجود دارد. در این راستا پیشنهادی جهت ترویج و آموزش مالکیت فکری شرکت‌های دانش بنیان تنظیم و به معاونت علمی و فناوری ارسال شده تا در صورت تائید اجرایی شود.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

برگزاری وبینار معرفی سامانه "جان" (جریان اقتصادی نوین)
همایش کسب درآمد – ویژه بانوان
رویداد حل مسئله صنعتی شو
فراخوان کارگزاری فن بازار منطقه ای خراسان جنوبی