مصوبات هیات تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مورد ثبت علائم تجاری

مصوبات هیات تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مورد ثبت علائم تجاری

هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کشور در یکی از جلسات اخیر خود به موضوع صدور و ثبت علائم تجاری و چالش های آن برای متقاضیان پرداخت و چند مصوب برای این موضوع ارائه نمودند. این مصوبات به شرح زیر می باشند:

هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در جلسه مورخ 26 /8 /1399 به استناد ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن، تصویب نمود:

الف ) اصلاح فرآیند ثبت علائم تجاری

1– سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) ترتیبی اتخاذ نماید هر شخص برای ثبت علامت تجاری تا سقف یک علامت تجاری در یک یا چند طبقه مرتبط و برای یک دسته کالا یا خدمت، نیاز به ارایه هیچ مجوزی اعم از مجوز تأسیس یا بهره برداری یا امثالهم نداشته باشد.

2– در راستای ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه (مصوب 1378 هیأت محترم وزیران)، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) ضمن درج عبارت الزام به عدم عرضه کالاهای مورد نظر در داخل کشور در فرم اظهارنامه تقاضای ثبت (خوداظهاری)، شرط ارایه کارت بازرگانی را حذف کند.

3– به منظور تسریع در رسیدگی به اعتراضات واصله به کمیسیون ماده 170 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1387 در خصوص اظهارنامه های ثبت علائم تجاری، طرح های صنعتی و...، مقرر شد کارگروهی با حضور سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی)، معاونت حقوقی رییس جمهور و دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تشکیل و نسبت به تعیین زمان های مقرر بدون در نظر گرفتن مواعد و مهلت های قانونی، پیشنهاد لازم از سوی دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دیگر مراجع به منظور فراهم کردن امکانات و منابع لازم برای تسریع در رسیدگی و کاهش زمان آن انجام شود.

4– اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق های بازرگانی استانی) ترتیباتی اتخاذ نمایند که ظرف مدت یک ماه تعدادی کارشناس متناسب با حجم اظهارنامه های ثبت علائم تجاری هر استان با تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) در این اتاق ها استقرار یابند، تا پس از آن دریافت و ثبت این اظهارنامه ها در استان ها توسط کارشناسان آموزش دیده صورت پذیرد. مسئولیت آموزش این افراد بر عهده مرکز مالکیت معنوی خواهد بود.

تبصره در استان هایی که دارای پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار هستند، این موضوع در قالب پنجره واحد مذکور اجرایی می شود.

5– اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در چارچوب ضوابطی که مرکز مالکیت معنوی اعلام می نماید، ترتیبی اتخاذ نماید تا ظرف مدت سه ماه، موتور جستجوگر علائم تجاری و طرح های صنعتی مبتنی بر پردازش تصویر ((Image Processing که قابلیت ارایه گزارش میزان مشابهت علائم ثبت شده و علائم تقاضا شده دارد را در قالب ترتیبات بند 4 پیاده سازی نماید و مرکز مالکیت معنوی برای تأیید اظهارنامه ها از نتایج موتو جستجوگر مذکور استفاده نماید.

ب ) اصلاح فرآیند ثبت اختراع نرم افزارهای رایانه ای
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) مکلف است در ارتباط با نرم افزارهای رایانه ای که مشمول ثبت حق اختراع هستند از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استعلام نماید. در صورت عدم پاسخ وزارت مذکور ظرف مدت زمان 15 روز، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) می تواند از مراجع دیگر طبق اختیارات قانونی خود استعلام نماید.

ج ) اصلاح فرآیند أخذ پروانه استاندارد: حذف دریافت گواهی ثبت علامت تجاری
سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است در راستای تسهیل صدور پروانه استاندارد: در بند 6 – 1 – 1 – 1 – 4 ضوابط اجرایی «صدور، تمدید، رفع تعلیق، ابطال و صدور مجدد پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی»، عبارت «اظهارنامه علامت تجاری و یا تصویر آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری و یا گواهی ثبت علامت تجاری (با قابلیت اعتبار سنجی با کد رهگیری از سایت مرکز مالکیت معنوی)» را جایگزین «تصویر آگهی ثبت نامه یا علامت تجاری» نماید.

تبصره - در صورتیکه پذیرش بر اساس اظهارنامه صورت گرفته باشد، متقاضی مکلف است حداکثر تا یکسال، گواهی ثبت علامت تجاری خود را ارایه نماید.

 

برای مطالعه متن کامل مصوبات این جلسه و یا دیگر جلسات این هیات از این لینک استفاده نمایید

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

برگزاری وبینار معرفی سامانه "جان" (جریان اقتصادی نوین)
همایش کسب درآمد – ویژه بانوان
رویداد حل مسئله صنعتی شو
فراخوان کارگزاری فن بازار منطقه ای خراسان جنوبی